Het wachten voor de brug bij Sluiskil is voorbij

De brug bij Sluiskil over het Kanaal van Gent naar Terneuzen was een knelpunt voor het wegverkeer. De brug staat gemiddeld 23 keer per dag open voor de scheepvaart. Dat is meer dan vijf uur! Dit zorgde voor lange wachttijden en sluipverkeer door Terneuzen en Sas van Gent. Na vier jaar bouwen is het zover, de Sluiskiltunnel is open. Het wachten voor de brug bij Sluiskil is daarmee voorbij.

Brimos Techniek BV, een HR Groep onderneming, was in opdracht van de Combinatie BAM – TBI v.o.f. (CBT) betrokken bij de uitvoeringsfase voor het project Sluiskiltunnel.

De Sluiskiltunnel onder het Kanaal van Gent naar Terneuzen is een geboorde tunnel met twee buizen die elk 1.145 meter lang zijn. Elke buis heeft twee rijstroken. De lengte van de totale tunnel, inclusief toeritten, is 1.330 meter, het diepste deel ligt ruim 33 meter beneden NAP. De tunnel heeft een hellingspercentage van maximaal 4,5 procent. De diameter van de nieuwe tunnel is circa tien meter en gelijk aan die van de Westerscheldetunnel. Daarnaast is zes kilometer nieuwe hoofdrijbaan (N62) met twee ongelijkvloerse kruisingen aangelegd.

Bent u benieuwd naar het bouwproces van de tunnel? Op de website http://www.tbi-infra.nl/ staat een film van het boorproces van de tunnel.

Begin 2014 is Brimos begonnen met de voorbereidingen voor het leveren van de producten en systemen die bijdragen aan de verkeersveiligheid in de tunnel. Daarnaast zijn in nauw overleg met CBT gedetailleerde projectontwerpen gemaakt en heeft technische ondersteuning plaatsgevonden door onze projectengineers.

Medio 2014 zijn de afnames van de volgende producten succesvol afgerond:

  • 70 rijstrooksignaalgevers, voor buiten en in de tunnel;
  • 19 rijbaansignaalgevers, voor buiten en in de tunnel;
  • 5 dynamische tunnel gesloten borden;
  • 7 full colour DRIPs type 2 inclusief ondersteuningsconstructies en een DRIP-server welke gekoppeld is aan de DRIP-server van de Westerscheldetunnel;
  • 4 tunnelverkeerslichten inclusief PLC-interface met de tunnelbesturing;
  • Achtergrondschilden en adapters voor de dynamische borden in de tunnel;
  • Bekabeling en overige toebehoren.

Naast de levering van bovenstaande producten heeft Brimos tevens zorg gedragen voor de installatie van deze producten. Gedurende twee jaar na oplevering van de tunnel is Brimos verantwoordelijk voor het onderhoud van de geleverde producten en systemen.

19 mei 2015 is de Sluiskiltunnel geopend door Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima. Met een zandtekening openden zij symbolisch de Sluiskiltunnel. De handeling was op een groot scherm te volgen. Vroeg in de ochtend op zaterdag 23 mei is de tunnel opengesteld voor al het verkeer. Ruim vijf weken eerder dan gepland.

Tunnelprojecten

Naast de Sluiskiltunnel is Brimos op verschillende niveaus betrokken geweest bij onderstaande, recentelijke, renovatie- en nieuwbouwtunnelprojecten.

  • Wijkertunnel
  • A4 Delft-Schiedam tunnel
  • Schipholtunnel
  • Zeeburgertunnel
  • Stadsbaantunnel

Geïnteresseerd naar de mogelijkheden en ondersteuning welke Brimos u kan bieden bij uw project? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via info@brimos.nl.

Sluiskiltunnel

Sluiskiltunnel